torsdag den 31. oktober 2013

Rejefluer

Fluebinding




Jeg er vild med rejefluer. Størstedelen af mine kystørreder bliver fanget på rejefluer, men det hænger helt sikkert også sammen med, at der oftest sidder en reje i enden af forfanget.





Har fisket og fisker fortsat med flere af de etablerede mønstre som Aurareje, Ølands Spey Shrimp og sågar "Patgris", men oftest sidder der en rejeflue af egen avl i den anden ende. For mere mere end 7 år siden blev fluen til på en oktober aften i sommerhuset på Aarø . Da fluen allerede fangede flere fisk den efterfølgende dag, var vejen vist for "Aarørejen"




Aarørejen er karakteriseret ved de markante gummiben, som udgør mund- og bentøj på fluen. Endvidere afsluttes fluen ved at enderne af gummibene ikke klippes helt af, således de  stritter frem foran krogøjet, så de får en effekt som en lille woblerske, og dermed er med til at give flue liv ved indtagning. Har fra start anvendt spættede runde gummiben, som sælges under forskellige navne som Grizzle, Tarantula legs og Centippede legs. Disse gummiben tåler saltvand, og det hårde slid ved kysterne. Jeg har ikke oplevet, at gummibenene er rådnet væk. Ellers er basismaterialet polarræv i lyst brun (tan), som bruges til både munddele/hoved, pandetorn og som dubbing til kroppen. Dubbingen laves ved at mikse hår fra polarræv med pearl Flashdub, Lite Brite eller lignende. 





Det har primært været den første version i lys brun (tan), som jeg har bundet og fisket med i stor stil. Har dog også bundet og fanget fisk på varianter i bl.a. gul, burnt orange og en lys pink version.  Har desuden prøvet en mindre (#8-10) olivenbrun version (reje/tanglus) med tynde (Fine/Small) rubberlegs, som har været løsningen på dage med sol, blankt vand og sky ørreder i overfladen.




Øjnene laver jeg selv af en kasseret Flat Beam skydeline, som smeltes (må gerne brænde lidt) så der dannes et lille øje. Anden kraftig (min 0,6 mm) monofil kan bruges. Farv øjnene med en vandfast tusch. Efterfølgende kan øjnene coates med UV-lim eller epoxy, så der opnås en dråbeform. Jeg mener det er en falliterklæring, at købe sådanne færdige øjne til en pris af flere kroner stykket (har selvfølge prøvet at købe de færdige øjne !!), da det ikke er besværligt, hvis man laver en stak øjne inden fluerne bindes. Med UV-lim lader jeg øjnene efterhærde i sollys, så de ikke klistrer.





Stram bindetråd


Søren Rygaard Lenschow


Bindebeskrivelse:


Aarørejen (tan)
Krog: Partridge CS 54, Gamatkatzu F314 el. lign # 6-2.
Øjne: Rejeøjne smeltet af kraftig nylonline (f.eks. flatbeam skydeline) eller Shrimp Eyes.
Belastning: Blyfri wire.
Bindetråd: Tan, gul eller lign. neutral farve.
Munddele/hoved: Tan (lys brun) polarræv + 2 stk. gummiben
Følehorn: 2-3 strå suprme el. ultrahair (neutral farve)
Pandetorn: Tan (lys brun) polarræv.
Krop: Tan polarræv mikset med pearl flash dubbing (Lite-Brite, SLF Prism. eller lign.).
Ben: 3 stk. grizzle gummiben (tan. el. anden farve).
Ryggen farves med en brun vandfast tuschpen.


  • Brænd et sæt øjne (gerne flere sæt), farves med tusch og coates med UV-lim
  • Vægtbelastning på den forrest del af krogen.
  • Indbind et bundt hår fra polaræv som hoved og munddele.
  • Placer et gummiben på hver side
  • Dub en lille kugle af uld fra polarræv.
  • Indbind øje på hver side af krogen.
  • Indbind nogle strå supreme el. ultrahair.
  • Indbind pandetornen af polarræv.
  • Mix. polarræv med lidt pearl flash dub.
  • Lav en taperet krop som er tykkest ved krogbøjningen.
  • Indbind 3-4 rubberlegs på undersiden af krogen.
  • Afslut med lidt dubbing i indbindingspunktet og afslut med et par Whip Finnish
  • Forbenene klippes 2-3 mm foran krogøjet
  • Fluen børstes op på undersiden og farves med vandfast pen.


11 kommentarer:

  1. Har du en testflue med den 24.11. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det har jeg Michael. Der er også et kystfluebindekursus i støbeskeen når Sportsfiskeriet hus står klar i Vingsted i februar.

      Slet
    2. Hej Søren
      Det lyder godt, har du bestemt om vi tager med færgen, hvilken adresse skal man køre efter.

      Slet
    3. hej Micael. Nej har ikke bestemt mig endnu - håber på et par ture inden da - indvidere vil vinden være afgørende. Kør efter Årøsund - følg vejen gennem byen ned til havnen - færgelejet ligger lige for. Jeg udsender et infobrev inden turen

      Slet
  2. Dejligt med en flue, som har en historik på lidt mere end 5 minutter, før den bliver navngivet og lanceret på www...
    PS: Jeg er vild med din t-shirt på den i øvrigt også meget fine video.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Peter - Fluen har fanget en del fisk (væsentlig mere end de obligatoriske 25 over mål), så den deler jeg gerne! Æ Gaf Triatlon er en familielbegivenhed - jeg har gennemført 3 gange - hver gang har jeg været skideræd for, at SOK sendte Sihorsky redningshelo'en ud, når jeg svømmede (kravlede) over Ringkøbing fjord. Faktisk kunne Æ Gaf Triatlon godt være et blog indlæg værdigt, da det har involveret fisk. Min svigerinde opdagede, at badedragten var fuld af fiskeyngel, da hun skulle bade efter sit første race. Det er de eneste fisk jeg har hørt om, som er blevet fanget mellem damebryster.

      Slet
  3. Hej Søren
    Jeg synes lige, at jeg vil give dig lidt anerkendelse for din kreation Aarø Rejen. Den har reddet mit efterår, idet den har været temmelig effektiv igennem september og oktober. Jeg går som regel med to fluer, og den har været ret suveræn både som ophænger str. 4 og som endeflue str. 8 - 10. At jeg i det hele taget faldt over den var p.g.a brugen af polarræv, som jeg har rigeligt af i alle mulige farver. Her var der en anvendelsesmulighed... Derudover er den enormt synlig i vandet også i små størrelser. Jeg er ret vild med striberne lavet med tusch;gummibenene derimod har jeg ikke den store fidus til, mest fordi min mest "scorende" reje har fået flået dem af for længst. "Min" bedste farve er i øvrigt lysoliven.
    Her til sidst tak for et fedt mønster der er gennemtænkt, billigt at lave samt enormt funktionelt i vandet.
    Mvh Søren Lysholm Christensen

    SvarSlet
  4. Hej Søren
    Jeg synes lige, at jeg vil give dig lidt anerkendelse for din kreation Aarø Rejen. Den har reddet mit efterår, idet den har været temmelig effektiv igennem september og oktober. Jeg går som regel med to fluer, og den har været ret suveræn både som ophænger str. 4 og som endeflue str. 8 - 10. At jeg i det hele taget faldt over den var p.g.a brugen af polarræv, som jeg har rigeligt af i alle mulige farver. Her var der en anvendelsesmulighed... Derudover er den enormt synlig i vandet også i små størrelser. Jeg er ret vild med striberne lavet med tusch;gummibenene derimod har jeg ikke den store fidus til, mest fordi min mest "scorende" reje har fået flået dem af for længst. "Min" bedste farve er i øvrigt lysoliven.
    Her til sidst tak for et fedt mønster der er gennemtænkt, billigt at lave samt enormt funktionelt i vandet.
    Mvh Søren Lysholm Christensen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Søren. Tak for de pæne ord. Jeg har nu fisket med Aarørejen i mere end 10 år, og den fanger også fint uden gummiben (der er ingen grund til at kassere fluen). Der er stor forskel på kvaliteten af gummiben, men køber man dem som anvendes i filmen (runde med striber - sælges under forskellige navne) så holde de nu fint. Alternativ er det endnu stærkere produkt Spanflex (forhandles desværre ikke så mange steder) - har fundet et lignende produkt i Søsterne Grenes (se andet blog indlæg) - smykketråd hvor en rulle koster 10 kr. Stram line Søren.

      Slet
  5. Tjah, så er mit budskab da vist kommet ud... 😀 Undskyld, det er ikke altid nemt med dette hersens EDB...

    SvarSlet
  6. Tjah, så er mit budskab da vist kommet ud... 😀 Undskyld, det er ikke altid nemt med dette hersens EDB...

    SvarSlet